Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Moc se mi nechce věřit, že členové týhle bandy už jsou třicátníci. Jako by to bylo včera, kdy jsem kytarovou omladinu se zpěvákem, který recitoval tak naléhavě, že to rvalo srdce, slyšel poprvé. Nové album si zachovává základní mantinely, které jejich tvorba vždy měla, a zároveň tu je citelné i to, co přináší věk. A co ona dospělost přinesla? Zvuk je širší, kytary nejsou tak nabroušené, sem tam se lehce přidá žesťový zvuk trubky, aby umocnil atmosféru. Větší péče v postprodukci je tu citelná.
LA DISPUTE jsou stále přeborníci v tom, jak dokáží pracovat s gradací skladeb. Přesně ví, kdy nechat plochy jen tak plynout, kdy zvolnit a kdy lehce šlápnout na plyn. Pravda, na plyn už se nešlape tak často, ale o to víc se v melodiích soustředí na určitou hitovost.
Základ pro každou kompozici stále stojí na spojení náladových kytar, vycházejícím odněkud z post-hardcore a post-rocku. Zpěv přechází od naléhavé recitace přes trochu ufňukané kňourání až k regulérnímu screamu. Tady asi nešlo čekat změnu.
Postupem času mám čím dál tím intenzivnější pocit, že se trochu vytrácí palčivost ve sdělení kapely. O instrumentaci se víc přemýšlí, čehož výsledkem je, že desky jsou promakanější, poetičtější, náladovější a dospělejší. Ve všech možných významech toho smyslu slova. Mě je to na jednu stranu trochu líto, protože jsem měl rád tu syrovou energii, kterou kapela měla před více jak dekádou, na druhou stranu jsem rád, že se LA DISPUTE posouvají a vyvíjí.
Cítím tu lehké zacyklení v tématech a jisté melodramatičnosti, jíž je stále více. Díky naléhavosti vokálu se více soustředíte na slova a tady mám leckdy pocit, že už je to všechno trochu unavené. Říkám si ale, oni už asi jiní nebudou, na tomto poli revoluci čekat nemůžeme.
„Panorama“ je deskou po pěti letech čekání. Stále je to skvělé emíčko, ačkoliv z něj už nejsem tak odvázaný, jako při prvotině „Somewhere at the Bottom of the River Between Vega and Altair“, která se velmi tučně zapsala v hardcoreovém světě. V té době působila jako zjevení. V tomto žánru šlo o revoluci. Najednou tu byla kapela se spoustou hudebních nápadů, s rozervaným zpěvákem, který za vámi jde se srdcem na dlani a hudebníky, kteří evidentně umějí hrát. „Panorama“ na to všechno navazuje, ale tak silné emoce, jako předchozí nahrávky, ve mně nevyvolává.
Další deska. Dospělejší. Jen si nejsem jist, jestli ta dospělost je v tomto případě dobře.
7 / 10
Sestava
Jordan Dreyer - vocals, lyrics, percussion
Brad Vander Lugt - drums, backing vocals, percussion, keyboards
Chad Sterenberg - guitar, backing vocals, keyboards, programming, percussion, lap steel, mandolin
Adam Vass - bass guitar, backing vocals, additional guitars
Corey Stroffolino - guitar
Skladby
1. Rose Quartz
2. Fulton Street I
3. Fulton Street II
4. Rhodonite and Grief
5. Anxiety Panorama
6. In Northern Michigan
7. View from Our Bedroom Window
8. Footsteps at the Pond
9. There You Are (Hiding Place)
10. You Ascendant
Diskografie
Panorama (2019) Rooms of the House (2014) Wildlife (2011) Somewhere at the Bottom of the River Between Vega and Altair (2008)
STEVEN WILSON - Presents Intrigue: Progressive Sounds In UK Alternative Music 1979-89
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.
Hezky uchopil Mark Tremonti nové album. Často jako by dominantně riffující kytara sváděla souboj s jeho přesvědčivým vokálem. Důrazné a současně melodické album, které je možno definovat jednoduchým konstatováním - moderní a přesto klasický heavy metal.
Tohle album ukazuje, že zřejmě nejen samotná skupina, ale i vlastní jednoduše melodický deathmetalový styl se zdá značně vyčerpaný, alespoň pokud se dělá takto klišovitě, jako to předvádí současní THE BLACK DAHLIA MURDER. Hodně vlažné je to.
Obávám se, že tohle je jediná filmová verze Homéra, kterou jsem potřeboval vidět. Není bez chyb, ale tahle pomalá, temná a rozbolavělá věc dokáže zasáhnout na komoru. I proto, že vysekaný Ralph Fiennes je dokonalý Odysseus. Komorní drama o vině a PTSD.